Lanoví stožáru a provazového žebříku jsem udělal z polypropylenových stáčených lan o průměru 10mm a 8mm. Původně jsem chtěl použít přírodní jutové lano, ale vzhledem k tomu, že bych rád, aby loď několik let vydržela a také protože přírodní lano je dosti nasákavé a mění docela dost svou délku vzhledem k okolním podmínkám, použil jsem lana syntetická, která mi zaručují dobrou uzlovatelnost a jsou odolná i vůči UV záření a vodě.



Kladky

Kladky, resp. Deadeyes (asi se to překládá jako mrtvý oko) jsem udělal po vzoru historických plachetnic z druhé poloviny 17. století. Tři díry o průměru 10mm jsem zbrousil tak, aby se lano nelámalo o ostrou hranu. Záměrně jsem to udělal zrcadlově obráceně, než na originál lodích, tedy tak, že prostřední díry dvou kladek budou k sobě nejvíce přiblížené. Kladky jsem dělal po dvou kusech, z 8x8cm hranolu. Místo soustruhu jsem použil stojanovou vrtačku, místo upínáku jsem použil zarážecí truhlářské matice.


Kladky jsem dělal po dvou, z KVH hranolu


Spodní trn jsem si udělal z 12mm šroubu, zbroušeného do špičky, který rotoval v díře zarážecí matky (není vidět)


Drážky jsem hloubil kulatou rašplí, potom kulatým pilníkem, opřeným o šroub.


Takle nějak vypadaly polotovary, zabroušeno "do čočky" smirkem v úhlové brusce.


Z voděodolné překližky jsem udělal boční držáky lanoví.


Před osazením na loď. Barveno dvakrát lazurou v odstínu indického teaku.


Vlastní montáž lanoví, spousty provazu, spousty puchýřů při utahování, ale výsledek stojí za to.


První půlka provazového žebříku hotova.


Na to, jak je loďka primitivně jednoduchá a zvládnul by jí kde kdo také udělat, tak ty lana dodávají lodi trochu punc složitosti.


Už mi nestačilo lano, musí se dokoupit další desítky metrů. Loď pomalu začínám barvit čokoládově hnědou, kterou poté přetřu bezbarvým leskem.



Moje Hanko

<< zpět || pokračování >>

1

komentář

25Března2015

Michal

super nápad i postup, díky za inspiraci... jen tomu stožáru se říká stěžeň :-D

Nový komentář

validace

* - povinné položky