Model s obrovskými koly, které dovolují vzlet i přistání na opravdu drsných površích, jako třeba polní cesta, kamení, vysoká tráva. funcuba jsem si pořídil pro jeho vynikající letové vlastnosti, má i klapky a lze se s ním dobře vyblbnout. Do budoucna na něj půjde kamera a nebude s ní mít žádné problémy.




Stavba modelu

Stavba je jednoduchá, zvládne jí každý začátečník a obrázkový manuál je dostatečně názorný. Před stavbou modelu jsem ještě absolvoval jeden "brouzdací maraton", když jsem na rcgroups.com chtěl projít jedno vlákno (přes 10tis příspěvků) diskuze o Funcubovi. I to svědčí o jeho oblíbenosti. To vlákno jsem ani moc důkladně nepročítal, jen jsem chytal rozumy ze stavby, abych se mohl připravit na vychytávky.
Trup jsem pouze vyztužil v části kabiny, vlepením 2,5mm překližky do boků, které jsem nařízl skalpelem. Na dno jsem vlepil také 2,5mm překližku s přichyceným suchým zipem sponkovačkou.
Podvozek je hodně diskutované téma, 2,5mm ocelový drát je opravdu hodně měkký, proto jsem pružnost zpevnil pružinou a ocelovým lankem, přichyceným spojkami k podvozku.
Vše ostatní jsem dělal originál podle návodu.
První test nastartování motoru v pracovně. Vyšší otáčky model pěkně rozvibrují, husí kůže, 80% plynu, plesk a ulítla hřídel s unašečem a vrtulí. Co tohle proboha bylo? Model jsem měl vyztužený. V diskuzích psali o nevhodné plastové motorové přepážce, že prý duralová vibrace utlumí. Tak jsem jí objednal, cena asi 16$. A následovala první výměna hřídele motoru.

1. pokus o zálet
Vybral jsem si den, kdy nejméně foukalo, ale stejně to byly min 3m/s. Čekat jsem ale víc nechtěl, těšil jsem se, jak Funcuba provětrám. Základní trimování jsem měl vyladěné, na klapkách dvojí výchylky. Na videích z youtube.com jsou záběry, jak při naplno vysunutých klapkách (skoro kolmo k ose křídla) Funcub dokáže vzlétnout na 2m dráhy. Tak jsem tedy naplno vysunul klapky v domnění, že mi to poletí pomalu, dal éro na polní cestu a šikmo proti větru odstartoval. Funcub se vznesl a chytil prudkou pravotočivou zatáčku. V 5m výšky už letěl proti mě a chytil mega vlnu vzepětím, ztratil rychlost a hurá do řádku brambor. Odnesla to hřídelka, vrtule. Elapor bez známek poškození.

2. pokus - pojezdy
Vyměnil jsem opět hřídel motoru, unašeč i vrtuli. Unašeč byl sice dobrý, ale jistota za 35Kč ceny nového byla lepší.
Šel jsem na pole, po několika dnech dešťů sice ne moc vyschlého, ale bahno nebylo. Postupně jsem přidával plyn a popojížděl funcubem po poli, abych zjistil, zda se pořád kloní na pravou stranu. Vypadalo to dobře, podvozek sice pořád měkký i po tuningu, ale to jsem nyní neřešil. Cítil jsem jistotu, že by to už konečně dnes šlo. Odstartoval jsem, éro šlo do vzduchu docela rychle, chytlo pravotočivou zatáčku, kterou jsem ale křidélky vyrovnal. K mé smůle ale letělo směrem, který jsem si vždy připomínal, že "tam nesmím". Za zády jsem měl dráty vysokého napětí, asi 50m daleko. No, stalo se to, co se dalo čekat. Funcub břinknul do drátů, vrtule a unašeč s hřídelí opět v háji (už jsem je ani nenašel) a podvozek vylomený z elaporu. Měl jsem štěstí v neštěstí, škody tedy minimální, ale jak já si nadával, až hamba.

Po těchto mých dvou pokusech jsem zmouřel a už se nehrnul do dalších pokusů bez důkladné přípravy. Kurnik, je to můj první "bublinolet" a "elektrolet"  tak přece ten polystyren nemá úplně odlišné vlastnosti, jako konstrukční stavby, kterých jsem udělal spousty. Koupil jsem proto pro nácvik EasyStara II, kterým se budu snažit dostat do ruky odlišné chování lehkých elektroletů od těžších spalováků.

V současné době, když je čas, polétávám EasyStarem, který je ve vzduchu až moc hodný, žádná dravá jízda se nekoná. Po chvilkách připravuji opravu podvozku FunCuba, výměnu motoru a pomalu se chystám na zálet.

První poznatek z oprav: křídlo není úplně v ose s výškovkou při čelním pohledu je trochu nakloněné na pravou stranu. Ale s takovouhle odchylkou jsem běžně létal se Swallowem 40. Podložil jsem tedy pravou část křídla na trupu provizorně o pár vrstev lepenky a uvidíme.

5

komentářů

07Června2012

Barny

Tak to isté sa stalo aj mne. Pri zálete sa model dostal do pravotočivej zatáčky, ktorú som nedokázal vybrať. Naštastie sa model nepoškodil. Samozrejme aj u mňa to odniesla vrtula, a oska motora sa zlomila. Kontrolou som zistil, že pravé krídlo je oveľa tažšie. Do ľavého krídla som musel dať olovo. Zatiaľ čakám na nový motor. Uvidím či to poletí po tejto oprave.
08Června2012

Kamilh

Ja si dodal odvahy a při druhém záletu a podložené levé polovině křídla jsem pořádně přidal plyn a snažil se dostat éro co nejdříve do bezpečné výšky. Tam jsem konečně začal trimovat. Ale zdá se mi, že při rovném letu letí éro malinko vykloněné doleva, čili že je cca 10° vykloněné doleva z osy letu. Pravděpobobně mám motor více vychýlený doprava. Testuju dál.
13Ledna2013

Krtek019

Ahojte, já mám FunCuba asi od listopadu. Jelikož jsem létal zatím jenom s Alphou 1500 asi 1rok tak jsem byl při prvním letu dost nervózní a přistával jsem asi z metru výšky volným pádem tak jsem dost poskakoval. Naštěstí na letišti kde létám jsou dva piloti co FunCuba mají. Takže již při stavbě jsem vyrobil mový podvozek z duralu. Myslím, že to ušetřilo dost vrtulí. Přepážku motoru jsem taky vyrobil z duralu. Jenom musím trochu vyosit motor dolů, aby nešel při plném plynu kolmo nahoru. S klapkama se pořád učím, takže je moc nepoužívám. Když jsem je zapomněl při startu úplně dole, málem jsem to křápl. Je to vidět na mém videu na YouTube je to třetí start. http://www.youtube.com/watch?v=lbxT042gXlw Sice mám nalétáno jen pár hodin s FunCubem ale ještě drží pohromadě a zatím bez lepení.
31Října2014

David

Zdravím, mám taky funcuba a řeknu Vám jedno. První start s velkými klapkami je asi ta největší blbost. Svého funcuba jsem zalétával bez klapek a asi v 15 metrech jsem teprve zkoušel vlastnosti s klapkami. Poté jsem se pokoušel o starty s klapkami a přistání s klapkami. Na start je potřeba použít MAXIMÁLNĚ malé klapky, na přistání prvně malé, později přepnout na velké. Nechci dělat extra chytrého ale je to to samé co například u ULL letadel apod. Nikdy jsem neviděl nikoho startovat s velkými klapkami jak u kolegů modelářů tak i u velkých letadel ať už ULL nebo větších. Pravděpodobně důvod toho že to šlo do pravého náklonu je to že letadlo bylo příliš "zbržděné" odporem velkých klapek pokud je máte kolmo ke křídlu jak jste viděl na videích. Já mám malé klapky asi 20° a velké 40° a je to nádhera. Akorát při přistání s velkými klapkami je nezbytně nutné jít na "finále" pod větším úhlem sestupu a začít vyrovnávat asi 0,5 - 1 metr nad zemí (záleží na rychlosti a úhlu sestupu). DDoufám že Vám moje rady pomůžou - neberte je nijak špatně, snažím se Vám poradit :-)
01Listopadu2014

kamilh

Uz je to hodne dlouho, co jsem psal tento clanek, takze zkusenosti ( stovky hodin s letanim) s funcubem uz mam. V mem pripade ta pravotociva zatacka byla zpusobena nepatrne odlisnou vychylkou jedne klapky a plynem na plno. Dnes startuji (kdyz zrovna chci) zcela bezne s klapkami naplno, ero je po 1m ve vzduchu a po 2s vypinam klapky, aby se nevzpinal a ziskal rychlost.Start s klapkama delam jen ze srandy nebo kdyz to zrovna jinak nejde, treba na kamenite ceste.

Nový komentář

validace

* - povinné položky