Potahování Kuňkadla jsem začal kormidly výškovky a směrovky. Materiál potahu měl co nejvíce připomínat plátno, proto jsem zvolil stříbrný a modrý Solartex. Modrý je ještě k tomu "vintage", průsvitný a s viditelnou strukturou plátna(čili přejedeš nehtem a drnčí to). Pro žehlení používám standardní modelářkou žehličku s plynulou regulací teploty, případně pro trimování digitálni pájecí stanici, místo pájecího hrotu mám udělanou malou patku pro žehlení nepřístupných míst. Zde i na displeji páječky vidím teplotu. Pro lepší kluznost občas střiknu teflonovy sprej. Abych nepoškodil povrch, používám návleky z teflonové tkaniny, staré froté ponožky po synkovi nebo manželkou ušité náhradní návleky z plátna pro žehlicí prkna.

Imitaci vyplétání na žebrech jsem nejprve zkusil z kousku perlinky, kde jsem vystříhal žebříček daných rozměrů, přetřel Balsalockem a přitlačil na potah. Perlinku jsem překryl 10mm páskem Solartexu s vytrhaným vláknem po stranách. Solartex lze krásně trhat, stačí na kraji naříznout skalpelem a pak prsty utrhnout proužek. Kupodivu se trhá po vlákne rovně.
Tlouštka perlinky je ale nemaketově moc velká, při žehlení vzniká moc velký kontrast plátna a spousty záhybů. Jako jo, dobrý, šlo by to i použít, ale mě osobně se to nelíbilo, přistoupil jsem proto na mnohem pracnější, nudnější a na trpělivost náročnější metodu, obyčejnou niť.


Potah, porty, imitace šití potahu k žebrům


Zkouška perlinky. Popis z prava doleva: Jako první je test žebříčku 5mm šířka stehu, druhý pokus, kde jsem vytáhl každý druhý steh, vznikl tak rastr 5mm stehu po 10mm délky, třetí pokus je z nitě, 5mm kousky nalepované Balsalockem po 8mm a podélně překryté nití, 4 pokus opět perlinka, ale stehy jsou jen celkově 3mm široké, pátý pokus je jen režná niť přežehlená páskem Solartexu. Test úplně vlevo je perlinka a žehličkou jsem tlačil moc, až to zničilo povrch tkaniny.


Zde je vidět, že perlinka je zbytečně moc tlustá


Nalepování perlinky na potah jsem dělal pro lepší fixaci Balsalockem


No a celkový pohled na kormidlo. V detailu je vidět přílišná "vystouplost" povrchu výpletu. Nafoceno schválně s důrazem na stíny. Až když jsem to viděl celé hotové, usoudil jsem, že tudy cesta nevede a vyčítal bych si, že jsem si s tím moc nevyhrál, takže se všechno strhlo a začal jsem vše dělat z obyčejné nitě.


Nejprve jsem promnul nit v prstech namočených v Belsalocku. Nit se tím zpevnila, netřepí se a trochu leptá, tak se lépe fixuje na potahu.


Nit jsem na podložce nařezal na 3.3mm kousky. Do jednoho centimetru tedy tři kusy.


Vlevo rezná nit, byla už moc tlustá, vpravo obyčejná nit, kterou jsem nakonec použil.


Na potah jsem si nejprve narýsoval vodicí čáry budoucího výpletu, stačí jemně ostrým hrotem. Potom jsem podle šablony označil fixem body po 8mm pro budoucí stehy.


Ostrým hrotem jsem nanášel malé kapičky Balsalocku.


Poté jsem do kapiček zamačkával kousky nití, tím jak to všechno leptalo, tak se výplet pěkně fixoval.


Piplačka, nyní připraveno pro natažení podélné nitě.


Podélná nit, nejprve promnuta v prstech Balsalockem se přimáčkla k potahu a tak nějak trochu držela. Nesmělo se moc dýchat a kýchat


A konečně překryté pásky. Ozubení pásku jsem nakonec vzdal. Zkusil jsem několik metod.
1. stříhání entlovacíma nůžkama. Solartex se žvejkal, vzdal jsem to
2. vyřezávání skalpelem zoubek po zoubku. Po cca asi 50cm jsem to vzdal, když jsem pořád přemýšlel o velikosti zoubků v měřítku
3. několik pokusů se šicím strojem. Nejprve jsem nastavil cik-cak vzor a zkoušel jehlou udělat dírky a pak vše ručně roztrhl. Ale nedopadlo to dobře. Zkusil jsem tedy silnejší jehlu a na stroji jsem dělal jakousi perforaci, ale po roztržení to také nedopadlo dobře. Poslední pokus na šicím stroji jsem ani nedodělal, chtěl jsem vybrousit trojuhelníkový hrot, který bych upnul do stroje a vysekával tak zoubek po zoubku, ale selhaly mé brusné nástroje i japonský brousek, nebyl jsem schopný udělat takové ostží, které by Solartex stříhlo a ne žvejkalo.
4. laboroval jsem nad tím, jak podélně co nejpřesněji seříznout šroub M8, kterým bych mohl vyseknout zoubky najednou. M8 má tuším zrovna stoupání 1mm. Ale k fréze bych se dostal až za 14dní, to se mi nechtělo čekat
5. Stejně jako možnost si v Corelu nakreslit zoubky a nechat to nařezat na plotru. Nakreslený to je hned, ale nechtělo se mi zrovna hledat nejbližší ochotné grafické studio, kde by Solartex zvládli nařezat. Byl jsem ve dvou, tam to vzdali.
6. zvítězila tedy asi nejjednodušší metoda, z pásku vytáhnout krajní vlákno a navodit tak dojem zubatosti. Ostatně, když jsem v Národním technickém muzeu fotil detaily Kuňkadla, přišlo mi, že zoubky byly cca 3-5mm velké. Pokud bych se držel měřítka, stejně bych musel dělat zoubky do 1mm



Detail konečné verze. Vzhledem k tomu, kolik hodin jsem u výroby pouhých kormidel trávil (pravda i s testováním), výroba obou křídel bude jistě zajímavá.

9. 5. 2013









Zhotovení koženého lemu kolem kokpitu pilota. Kůži jsem nejprve zbrousil, aby chlupy byly co nejmenší, pak jsem na šicím stroji udělal imitaci přišití, poté vytvaroval do požadované ruličky, zajistil špendlíky. Lepeno chemoprénem speciálním na obuv.







Moje Hanko

<< zpět | pokračování >>

1

komentář

23Května2013

Piotr

HI ! I plan to build a long time VBS Kunkadlo aircraft. Was there a possibility to get to photos taken by you and placed on the web. Photos will be used only for their own purposes. Thanks and regards

Nový komentář

validace

* - povinné položky