Musel jsem ho mít.
Toto letadlo je tak dokonalé a osvědčené, že ho nelze mít ve svém "hangáru". Popravdě, po několika letech modelářské nečinnosti jsem tak trochu "vyšel ze cviku" a potřeboval jsem si zase zvyknout na kniplování. Můj první RC model byl žlutý Piper od Pecky z takového záhadného plastového dutinkového materiálu, podobného papírovému kartonu. Nelítalo nic moc, sice se dalo skákat po křídle, ale letové vlastnosti mizerné, proto se to také už nedá nikde koupit. Druhý model byl a je Swallow 40 od Hackera na 6,5ccm žhavíka.

S tím jsem si létal na podbořanském letišti docela hodně a zvyknul jsem si na dvoukilová éra. Pak přišel modelářský útlum, nová práce v Praze, stavba domu, dítě... A v této době (2012), kdy nám Matyas dorůstá do věku, kdy už ho lze brát na letiště, jsem se vrátil k modelařině. Původně jsem pro oživení grifu postavil FunCuba od Multiplexu, ale nakonec, ještě před jeho pořádným záletem, jsem se rozhodl pro EasyStara II. Na Katanu od VA Models jsem si zatím netroufal, čeká na svou příležitost zavěšená pod stropem.

Stavba

Stavba EasyStara II byla tak jednoduchá a rychlá, že jsem nestačil ani dělat fotografie. Doslova jsem si stavbu užíval i když mi chybělo vyřezávání žeber a konstruční stavba letounu. Ale ta doba zas přijde, vím to. O EasyStaru II se napsalo tolik článků, že bych se určitě v lecčem opakoval. Proto nebudu popisovat stavbu krok za krokem, jen některé moje poznatky.
Trup jsem vyztužil na čumáku, až po slepení obou polovin. Byl jsem tak natěšený na stavbu, že jsem na dodatečné úpravy nemyslel. Použil jsem 0,8mm překližku, kterou jsem vlepil po stranách od úplného začátku čumáku, až pod úchyty kabiny. Tvar jsem si nejprve udělal vystřihováním a pasováním z papíru. Potom jsem si připravil překližkové dno, na které jsem nejprve lepidlem a pro sichr i sponkovačkou přichytil suchý zip (pro baterku). Sponky jsem ohnul a měl jsem jistotu, že tento suchý zip určitě vytrhnout nepůjde. Poté jsem celé dno vlepil do trupu Purexem, který krásně vypěnil nerovnosti.
Trup směrem k ocasu jsem nevyztužil uhlíkovou trubkou, jako to dělají jiní (úpravy první verze EasyStara), ale polepil jsem trup zespodu po celé délce 5cm skelnou páskou. Páska je pěkná potvora, když jí chcete sundat, bere s sebou kousky Elaporu. Kdybych to věděl dříve, pásku bych lepil až po stříkání barvou, takle jsem maskování musel přizpůsobit, aby lak nezasahoval na skelnou pásku.
Křídlo, případně křidélka jsem zatím nijak nezpevňoval uhlíkovou lištou, jen jsem náběžnou hranu polepil skelnou páskou (asi jen kvůli lepšímu pocitu při přistávání do vysoké trávy a bodláků). Čas ukáže, zda křidélka vydrží. V době psaní článku má model zalétáno asi 2h a vše se jeví dostatečně pevné. Pozoruji jen kmitání křídel při nárazech větru, tak možná půjde vyměnit laminátová trubka za lehčí uhlíkovou.

Seřízení

Sem budu postupně psát, jak jsem EasyStara II seřídil. Nejen rozměry výchylek, ale hlavně, jaké mixy se mi osvědčily. Slouží to hlavně pro mě, abych si připomněl, jak mám model nastavený.
Směrovka: výchylky 10m na obě strany
Výškovka: výchylky 8mm na obě strany
Křidélka: základní nastavení 6mm na obě strany

Diferenciace křidélek: nastavena tak, že výchylka nahoru je 6mm, výchylka dolů je 4mm
Mix křidélka-směrovka: výchylka směrovky při zapnutém mixu je 4mm na obě strany. Éro krásně klopí zatáčku bez ztráty výšky.
Křidélka jako brzdy: budu testovat. Přepínačem chci vyklopit obě křidélka nahoru a výškovku dolů. + nějaký zpožděný náběh

Technické údaje

Výrobce: Multiplex, německá kvalita
Rozpětí: 1366mm
Délka: 977mm
Hmotnost: přibližně 700g (dle baterek)
Serva: 6x (Hitec HS-55)
Motor: RAY C2830/9
Baterie: RAY 2200mAh 3S, 11.1V
Regulátor: Foxy 25A
Přijímač: Minima 6
Vysílač: Hitec Aurora 9
Ovládané funkce: výškovka, směrovka, křidélka, motor

Do fotogalerie přibudou ještě snímky ze záletu a s EasyStarem II ve vzduchu. Jakmile bude i nějaké použitelné video z letu, bude zde také. Do budoucna chci model vybavit kamerou a  dělat videozáznamy přímo z letadla.






Moje Hanko

0

komentářů


Nový komentář

validace

* - povinné položky